Pierwsza edycja Gamification Camp zakończona!
Jacek Siadkowski & Michał Jeska
Dzięki Gamification Camp możesz do swojego projektu wstrzyknąć frajdę i zaangażowanie tam gdzie wydaje się to trudne lub wręcz niemożliwe. To spotkanie liderów społecznych z różnych obszarów i szansa na wspólną pracę nad uczynieniem świata trochę lepszym. Brzmi ambitnie? I oto właśnie chodzi.

Grupowe zdjęcie z Finału Gamification Camp 201

 

Myślałeś kiedyś o tym, że dzięki grze można poradzić sobie z arytmią serca? Albo oczyścić ze śmieci okolicę, w której mieszkasz? Nie? Widzisz, to pewnie dlatego, że dominujące w Polsce i na świecie podejście do grywalizacji zakłada wykorzystywanie jej do celów ściśle komercyjnych. Jako Gerere Fun For Good postawiliśmy sobie bardzo ambitny cel. Chcemy gruntownie zmienić Twój sposób myślenia o budowaniu zaangażowania!

 

#Poco?

Dlatego stworzyliśmy Gamification Camp. Chcemy pomóc najzdolniejszym ludziom w Polsce skutecznie wdrożyć nowatorskie metody budowania frajdy i kilkukrotnie zwiększyć dzięki temu skuteczność ich działań. Adresatami pierwszej edycji naszych warsztatów były przedsiębiorstwa społeczne, organizacje pozarządowe i start-upy. Każdy z uczestników, mierzył się z konkretnym wyzwaniem lub problemem społecznym. Pytanie do wszystkich zgłaszających się, brzmiało: Jaki widzisz największy problem, w którym może pomóc Ci grywalizacja? Już od samego początku zależało nam na pobudzeniu do myślenia o tym, jak konkretnymi narzędziami rozwiązywać sprecyzowane wyzwania.

 

#Pitch

Z sześćdziesięciu zgłoszeń wybraliśmy szczęśliwą dziesiątkę – projekty, które miały największy potencjał na zmianę świata. W których grywalizacja miała sens. Przez sześć tygodni przeszliśmy wspólnie długą drogę – od badań i zdefiniowania problemu, który rozwiązujemy, przez zbudowanie długofalowej strategii działań, ideację, prototypowanie, po testowanie konkretnych rozwiązań. Aż w końcu, 16 grudnia 2016 spotkaliśmy się w Campus Warsaw, by podsumować efekty intensywnych prac wszystkich dziesięciu ambitnych zespołów. Każdy miał inne cele, ale wszystkich łączył niespotykany zapał i ciekawość do zdobycia nowej wiedzy – oraz duży apetyt na pizzę.

 

Prezentacja Politikon na Gamification Camp 2016

 

#Politikon

Zespoły miały po pięć minut, by krótko opowiedzieć o swoich projektach. Na pierwszy ogień poszli: Jowita Bujakowska, Piotr Pęczek, Piotr Goliasz oraz Tomek Kołodziejczuk. To ekipa odpowiedzialna za Politikon – serwis internetowy, w którym możesz przewidywać wydarzenia społeczno – polityczne i brać udział w emocjonujących zakładach. Jeżeli kiedykolwiek słysząc co wyprawia się w polityce mówisz znajomym; a nie mówiłem! – Politikon jest miejscem właśnie dla Ciebie.

 

#OddamOdpady

Ile razy nie wiesz gdzie oddać niepotrzebne graty z piwnicy czy garażu? Albo jak legalnie pozbyć się różnego rodzaju odpadów, także tych ewidentnie szkodliwych dla środowiska, np. farb czy klejów? Katarzyna Barc wie jak Ci pomóc. Korzystając z Oddam Odpady nie tylko skutecznie pozbędziesz się niepotrzebnych przedmiotów, ale przyczynisz się do tworzenia mapy świata bez śmieci. Założenie tej specjalnej aplikacji to być wieloaspektową platformą wymiany informacji i mądrej edukacji ekologicznej. Dzięki niej będziesz mógł np. znaleźć punkt oddawania niepotrzebnych rzeczy konkretnego typu i… włączyć się do zabawy. Wyrzucanie śmieci już nigdy nie będzie takie samo.

 

Prezentacja ValU na Gamification Camp 2016

 

#ValU

Są różne sposoby na pomoc innym. Można m.in. angażować się w akcje społeczne, być wolontariuszem jakiejś organizacji, czy filantropem, przekazując spore pieniądze na konkretny cel. Jak jednak, przynajmniej czasem, pomagać bez wyrzeczeń? Startup społeczny ValU w składzie Amadeusz Śpiewak, Konrad Roesler i Paweł Bińkowski ma na to pomysł. Załóżmy, że jesteś w restauracji. Często widzisz pewnie zostawione na stolikach kartki zachęcające, do publikacji zdjęć z lokalu na swoich profilach społecznościowych, w zamian za zniżkę. Co jeżeli zdobyty w ten sposób finansowy bonus mógłbyś przekazać na konkretną akcję charytatywną? Tutaj pomoc ma być łatwa, szybka i skuteczna. Czekamy na pierwsze wdrożenia tej wyjątkowej grywalizacji.

 

#TheGoodCards

Chcesz jeszcze więcej pomysłów na szerzenie dobra? Poznaj Pawła Nazaruka z The Good Cards. Tworzy on system kart rodem z filmu “Podaj dalej” – gdzie robiąc dobry uczynek np. w Polsce, możesz śledzić konsekwencje swoich działań nawet na drugim końcu świata. Tak, dobrze przeczytałeś. Paweł celuje w to, by karty miały zasięg globalny. Dzięki temu każdy kto będzie chciał zrobić dobry uczynek ma mieć na to szansę. Chodzi też o to, by przełamać pasywność, która często bierze się z przekonania, że efekty naszych działań są na pierwszy rzut oka niedostrzegalne. Trochę jak w efekcie motyla.

 

#FundacjaSendzimira

Czyżby koniec tematu ochrony przyrody? W żadnym wypadku! Fundacja Sendzimira w osobie Katarzyny Biejat zaproponowała ciekawy koncept warsztatów adresowanych do społeczności lokalnych. Całość opiera się na nowatorskim podejściu do edukacji ekologicznej. Uczestnicy wezmą udział w warsztatach, podczas których dowiedzą się jak mogą wspólnie dbać o lasy, wokół których mieszkają. Będą m.in. zadania, upominki, nasiona sadzonek do wykorzystania, rankingi najaktywniejszych graczy, łąki kwietne do zasadzenia. Sporo dobrej roboty!

 

Prezentacja Afib Companion na Gamification Camp 2016

 

#AfibCompanion

Co byś powiedział o aplikacji, która pomaga Ci wyjść z poważnej choroby? Czy byłbyś w nią zaangażowany? Pewnie myślisz – oczywiście! Chęć wyzdrowienia zawsze jest wystarczającą motywacją, by brać okropne w smaku leki, czy korzystać z różnych narzędzi, prawda? Wyobraź sobie, że nie, nie jest. A na pewno nie musi być. Największym problemem pierwszych wersji Afib Companion – aplikacji pomagającej w powrocie do zdrowia cierpiącym na arytmię serca – był brak zaangażowania. Większość chorych, po trzech wejściach do programu, traciła zainteresowanie i więcej do niego nie wracała. Dlaczego? Jak można temu zaradzić czyniąc z całości angażującą grę? Na te i inne postawione pytania odpowiadali Kaja Wesołek i dr Paweł Kuklik podczas swojej prezentacji. Nowemu, przemyślanemu od początku pod kątem frajdy ze zdrowego stylu życia Afib Companion gorąco kibicujemy. Z całego serca.

 

#StarFunnel

Filip Nowicki ze StarFunnel przedstawił pomysł o tym jak dzięki grywalizacji lepiej i efektywniej rekrutować do programów szkoleniowych. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że współcześnie coraz trudniej zaangażować użytkowników. Z jednej strony przykuć ich uwagę, z drugiej spowodować by Twoi odbiorcy – ludzie, na których Ci zależy zostali z Tobą na dłużej. Tutaj rozwiązaniem ma być całościowe podejście do uczestnika warsztatów. Od pierwszego momentu kontaktu z organizacją ma czuć się zaintrygowany i pobudzany do dalszego rozwoju.

 

Prezentacja PositiVision na Gamification Camp 2016

 

#PositiVision

Kiedy przed Twoimi oczami podczas prezentacji ukazuje się ciastko ze świeczką to wiedz, że coś się dzieje. Energetyzujące PositiVision czyli Agata Pelc i Emilia Zęgota w oryginalny sposób przedstawiły swój inspirujący program budowy zdrowych nawyków wśród kobiet. Ukazały jak całość będzie wyglądała z perspektywy pojedynczej uczestniczki. W skrócie: będzie to bolesna przeprawa pełna cierpienia, zgryzoty i mokrych od płaczu chusteczek.

 

Nie, żartujemy. Będzie wręcz odwrotnie. Dziewczyny zaplanowały dla Ciebie niezwykłą przygodę, w której ostatecznym celem będzie akceptacja samej siebie. Jak? M.in. dzięki narracji osobistego dziennika, różnego rodzaju zadań i pudełeczek. Dużej ilości pudełeczek. Każde do otwarcia w konkretnym momencie podróży pomyślanej na wzór monomitu Josepha Campbella. Wracając do świeczki w torciku – na koniec prezentacji musieliśmy zdmuchnąć ją wspólnie. Ciekawe dlaczego?

 

#PolskaAkcjaHumanitarna

Myślisz może, że w akcjach humanitarnych chodzi tylko o pieniądze? Nic bardziej mylnego. Chodzi o świadomość problemu, którego dotyczy dana akcja. To z wiedzy i nastawienia na działanie biorą się uczestnicy gotowi sensownie pomagać. O takim przemyślanym pobudzaniu świadomości mówiła Paulina Langnerowicz z Polskiej Akcji Humanitarnej. Grywalizacja ma pomóc zaangażować polskie szkoły w mądrą pomoc potrzebującym z całego świata. Dzieci dowiedzą się m.in. co dzieje się w miejscach gdzie potrzebne jest natychmiastowe działanie i jak robić to długofalowo.

 

#Szkoła3.0

Na koniec wszystkich prezentacji Helena Rumian z Fundacji Sarigato odpowiedzialnej m.in za akcję Szkoła 3.0, opowiedziała o grywalizacji systemu szkoleniowo motywacyjnego dla wolontariuszy Fundacji. Helena wie o czym mówi, bo sama jest koordynatorką wolontariatu i widzi jak problematyczne bywa, z jednej strony skuteczne zaangażowanie ludzi w działania, z drugiej, modelowe wdrożenie ich w działania organizacji. Liczymy, że grywalizacja, nad którą pracowała podczas Campu będzie dla niej bardzo przydatna.

 

Dyskusja o projektowaniu behawioralnym na Gamification Camp 2016

 

#Dyskusja

Po prezentacjach i błyskawicznie zjedzonych pizzach przeszliśmy do dyskusji. Chcieliśmy przybliżyć temat, który jest z naszych obserwacji w Polsce rzadko poruszany – projektowanie behawioralne. Czym jest? Czy jako projektanci musimy stosować narzędzia przykuwające uwagę? Jak realnie możemy konkurować o zaangażowanie z takimi gigantami jak Facebook czy Instagram? Gdzie leży granica między angażowaniem a uzależnianiem? Dość powiedzieć, że dyskusja z intensywnym udziałem publiczności była momentami naprawdę gorąca. Do rozmowy usiedli dr Marek Troszyński – prezes Fundacji Wiedza Lokalna, Łukasz Młodyszewski – przedsiębiorca i współzałożyciel DreamJay, oraz Rafał Flis – współzałożyciel Social Wolves. Fragmenty mogłeś śledzić w naszej transmisji na żywo, ale już wkrótce znajdziesz tutaj wyczerpujący zapis całej rozmowy.

 

#Wyniki

Wreszcie przyszedł czas na ogłoszenie wyników. Jury w znamienitym składzie: Karolina Kanar-Kossobudzka, Aga Osytek, Katarzyna Kamińska i Jerzy Brodzikowski zadecydowało, że Nagroda Zgrywalizowanego Projektu 2016 w formie dużego Ptaszora pofrunie do Afib Companion! Co ciekawe, głosy widowni finału pokryły się z werdyktem jury, dzięki czemu nagroda publiczności również powędrowała do zaskoczonego zespołu Afib. Jako Gerere wyróżniliśmy Oddam Odpady – wierzymy, że ich pomysł na Mapę Odpadów jest w Polsce niezwykle potrzebny, a forma realizacji bardzo konkretna i przemyślana. Zarówno Afib Companion jak i Oddam Odpady to niesamowite start-upy z ogromnym potencjałem społecznym. Oba projekty mogą realnie zmienić na lepsze życie setek tysięcy osób na co gorąco liczymy!

 

Ogłoszenie wyników konkursu na Gamification Camp 2016

 

#TheEnd?

Oficjalną część wydarzenia zakończyliśmy tuż po godzinie dwudziestej pierwszej. Jednak większość przybyłych zamiast opuścić Campus Warsaw została z nami. Do późnych godzin nocnych dyskutowaliśmy o tym jak skutecznie zmieniać świat na lepszy i… paru innych tematach. Cieszymy się, że mogliśmy się z Wami spotkać i pomóc Wam w Waszych projektach. Gratulacje dla wszystkich za udział i wspólną pracę. Bez Was nie byłoby Campu i finału. Dziękujemy! Już po wszystkim, więc może po prostu bierzmy się razem do roboty?

 

PS. Liczymy, że choć trochę zaciekawiliśmy Cię pomysłami na nowatorskie podejście do budowania zaangażowania i że jeszcze tu wrócisz. By Ci to ułatwić zjedź na sam dół tej strony, podaj maila i zapisz się do naszego newslettera. Zero spamu, słowo. To nasz sekretny poziom z unikalnymi treściami tylko dla Ciebie. Sprawdź, będzie fajnie!

Zobacz inne artykuly:
O czym uczyć będą nas maszyny? Ptaszor Gerere
5 inspirujących przykładów grywalizacji w e-learningu Jacek Siadkowski
Opisz zdjęcie kotka czyli… graj w imię nauki? Dagmara Dziedzic